maandag 28 maart 2011

Koning van de Voorjaarscompetitie

Driewerf hoezee! Dankzij mijn 3e overwinning dit prille wielerseizoen ben ik door mijn ploeggenoten gekroond tot Koning van de Voorjaarscompetitie. Klinkt goed hè?! De echte wielrenners weten wel beter: de koningen van de voorjaars-, of zomeravondcompetitie worden niet met "Zijne Excellentie" aangesproken in het peloton. De Koning rijdt niet op een gouden fiets, heeft geen onderdanen die frisse bidons voor hem halen en mag het niet doen met de rondemiss. Onder de douche wordt er soms schamper gesproken over de Koning. Hij regeert namelijk alleen in wedstrijden die er weinig toe doen. Koersjes op de dinsdagavond, met een kilo zalm van de lokale visboer als hoofdprijs. De Koning is te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ook ik heb als nederige onderdaan wel spot gedreven over een vroegere vorst. Maar stiekem, heel diep in het hart wil elke wielrenner wel eens Koning zijn. Ook al is het van de Voorjaarscompetitie.

Zondag won ik in Doetinchem de finale-wedstrijd van de SIJC-Voorjaarscompetitie in de A-klasse. Al vrij snel ontstond er een kopgroep van 6 man, die na een half uur goed samenwerken het peloton dubbelde. Tijdens het afsprinten van het peloton besloten enkele renners vlak achter mij het asfalt eens van dichtbij te bestuderen. Samen met een andere attente koploper wist ik aan deze racefiets-domino te ontkomen. Ik vermoede dat ik na 4 weken zonder trainen te weinig power zou hebben voor mijn handelsmerk -een demarrage in de laatste 3 kilometer- en besloot op de sprint te gokken. Mijn metgezel dacht er blijkbaar net zo over. Pas op 200meter voor de streep ging ik van kop af aan en wist hem in een spannende spurt nipt te kloppen.


Is getekend,
Zijn Koninklijke Voorjaars Hoogheid,
X. Bakker
Op weg richting de kopgroep

1 opmerking:

  1. het moet niet gekker worden.
    Wordt er nu echt alleen nog maar geschreven over overwinningen?? ;)

    BeantwoordenVerwijderen