dinsdag 30 november 2010

Plannetje

-Dag 11: 2u30' extensief duur race-
Vroeger wilde ik schaatser worden. Dus ging ik trainen. Trainen met passie, beleid en een doel: de beste worden. Die doelen heb ik altijd gehouden, ik beschouw bijna alles als een wedstrijd. De route naar het werk kan altijd korter, de hoogste berg op vakantie moét beklommen worden, de benzinetank wordt leeggereden tot de auto begint te sputteren, en mijn klant krijgt de beste medewerkers geleverd. Voldoening? Jazeker, maar er ontbreekt één ingrediënt om het tot een echte uitdaging te maken: competitie. Doelen zijn pas écht leuk als je winnen kunt.

Daarom meet ik mij zo nu en dan met regionale wielrenners in een zomeravondcompetitie in de buurt. Toevallig kan ik een aardig stukkie trappen, en win dus ook wel eens wat. Helaas zit hier een kink in de ketting: ik ben al jaren diabeet, een zeer slecht instelbare diabeet. Dat betekent dat ik soms een paar weken lekker fanatiek kan sporten, vaak gevolgd door een overwinning in de harige benenklasse, maar steevast afgesloten met een periode van slechte suikers, lamlendigheid en demotivatie. Mijn ad hoc fietserij heb ik inmiddels wel geaccepteerd, maar aan die slechte suikers weiger ik te wennen.

Vaak hebben artsen en ik geprobeerd om de suikerzaak weer in het gareel te krijgen, maar het effect op lange termijn was eigenlijk altijd nihil. De laatste keer dat ik echt goed was ingesteld, deed ik nog aan serieuze wedstrijdsport. Zou dat dan de grote simsalabim tovertruc kunnen zijn? Mijn lichaam weer in een (top)sportkeurslijf dwingen en het daarmee zo'n grote oplawaai verkopen dat het totaal niet weet wat het overkomt? Tsja, waarom niet, de moeite waard te proberen! Je kunt immers alleen spijt krijgen van dingen die je niet gedaan hebt. Maar bij wedstrijdsport op niveau hoort ook een doel, een zeer uitdagend doel.

Eind februari, de tijd van handschoenen en warme witte wolkjes uitademen. Op een steenworp afstand van mijn huis start de Ster van Zwolle. Misschien wel de meest zware en bekende amateurklassieker. Elk jaar ga ik even kijken bij het vertrek. Stoere kerels, de hele winter hard getraind om met dikke lagen vet op de benen door de polders rond Zwolle te stoempen. Ik, tussen die grote mannen op het pleintje bij mij om de hoek, dat lijkt me wel wat...

Het lijkt onmogelijk, gezien mijn gezondheid en kansloze trainingsachterstand. Des te mooier. Inmiddels ben ik stiekem al een dikke week in training, heb ik een trainer, een programma, meet ik elke dag braaf mijn ochtendpols en werk ik vier uurtjes minder om 6 keer per week te kunnen trainen. En zoals het de moderne sporter betaamt houd ik een blog bij.

Veel leesplezier!

7 opmerkingen:

  1. Held! Ik ben vanaf vandaag je grootste fan! Maar ehm... wordt de Ster niet een profkoers? 1.2?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tnx! Fan zijn is geheel wederszijds, as you know. Ster wordt inderdaad 1.2, dus onzekere factoren genoeg; mag mijn club meedoen, én weet ik mij te plaatsen? Er is goed gelobbyd om voor mijn Zwolse ploeg een uitzondering te maken. Volgens de wandelgangen bijna rond... We'll see.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Xandrijn,

    gaaf dat je jezelf zo'n doel stelt. Leuk ook dat ik een clubgenootje van je ben ;)
    Via de site van Marijn hier terecht gekomen.
    Succes met de voorbereidingen, zeker met de sneeuw...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Paul,

    Dank je wel! Je hebt zelf ook een fraai doel weten te realiseren zag ik op je site (www.paulhuez.nl)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Xan!
    Wat een gaaf plan zeg!! Ik had woensdag ook een fiets training op mijn schema staan, en wilde geen mietje zijn dus ging buiten..ik heb het geweten, halleluja wat koud. Dus bij deze heb ik diep respect voor je! en ben ik maar een kunstijs mietje..
    Veel succes! Als je keer langs Sneek fietst kom je dan een warme choco halen?
    Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Xandrijn,
    Ik lees net een paar van je blogs fantastisch! Je bent mijn collega (wielrenner en diabeet type 1). Ik fiets momenteel voor Team Type 1 in Amerika (pro-continentaal met 6 diabeten in de profploeg). www.teamtype1.org.
    Heb je momenteel al permanent beschikking over een CGM? Toevallig is H. Bilo ook mijn internist en kom ik ook uit de schaatssport!
    Ik wens je veel succes in de Ster en blijf je volgen!
    succes met het managen van je suikers!

    Groeten Martijn Verschoor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Xandrijn, hoe gaat het met je, een nieuw doel heb je zag ik? ben benieuwd!

    groetjes Marlies Groenewold

    BeantwoordenVerwijderen